Методична скарбничка

 Переваги використання Інтернету в освітньому процесі:
1. Займає невеликий проміжок часу (звичайно, при умові, що швидкість подачі інформації буде високою).
2. Розвиває вміння працювати з варіативною інформацією.
3. Сприяє розвитку вміння порівнювати, спів ставляти, обирати.
4. Розвиває пізнавальний інтерес до предмету.
Проблема ж полягає у тому, яким чином скористатися ресурсами Інтернету безпосередньо у ході освітнього процесу. В рамках традиційної системи викладання предмету доцільно джерела інформації із Інтернету розподілити, наприклад, на три частини:
1. Інформаційні ресурси, які можна використовувати в якості форми уроку (інтернет-урок).
2. Інформаційні ресурси, які можна використовувати для підготовки до уроку.
3. Інформаційні ресурси, які можна використовувати в межах позаурочної діяльності.
В основу такого поділу ресурсів можна взяти принцип розміщення інформації на сайтах, якість інформації, її насиченість термінами, іменами, датами і т.д.
Інформаційні ресурси, які можна використовувати в якості форми уроку (інтернет-урок)
До інформаційних ресурсів, які можна використовувати в якості форми уроку, в першу чергу можна віднести сайти, де інформація розміщується на одній web-сторінці, швидкість збільшення фотографій і зображень висока, а завантаження сторінок не займає багато часу.
Тож, ресурси мережі Інтернет можуть бути використані у якості:
1. Музею.
Немає можливості поїхати на екскурсію в Лувр або в Лондонську національну галерею? Тоді можна зробити віртуальні екскурсії по всім музеям світу (сайт http://www.museum.ru/ ). Щоб відвідати музеї України, які мають свої сторінки в Інтернеті, можна скористатися ресурсами порталу Антикварний салон (http://www.antiq.com.ua/museum/ukraine.htm ). Ще одне посилання http://hutsul.museum/  - Національний музей народного мистецтва Гуцульщини та Покуття ім.Й.Кобринського.
2. Підручника.
В Інтернеті завжди можна знайти електронні версії підручників з художньої культури як україномовних, так і інших видань. Наприклад на «Освітньому порталі» (http://www.osvita.org.ua/school/books/ ). Крім того, завжди можна скласти список сайтів з певної темі, якими учні можуть скористатися на уроках.
3. Словника, енциклопедії, довідника.
Роботу з новими термінами, поняттями, іменами теж можна організувати через Інтернет. це сприяє полегшенню сприйняття нового слова, його запам’ятовування.
З цією метою можна використати Вікіпедію
(http://ru.wikipedia.org/wiki/Википедия (російськомовна) або http://uk.wikipedia.org/wiki/Головна_сторінка (україномовна), а можна скористатися, наприклад, спеціалізованими сайтами, такими як «Міфологічна енциклопедія» (http://myfhology.narod.ru/), включивши інформацію з неї в урок. Адже більшість програм з історії, художньої культури, літератури так чи інакше включають в себе вивчення грецької, єгипетської, слов’янської міфології. Інформація на цьому сайті представлена лаконічно, стисло. Але її достатньо, щоб розкрити мету, яку вчитель ставить перед собою. Цю інформацію можна використовувати безпосередньо на уроках при першому знайомстві з міфологією, а потім на узагальнюючих уроках. Наприклад, після свого вступного слова про загальні риси єгипетської міфології, вчитель може організувати роботу з відповідним розділом на сайті. Там учень може самостійно ознайомитися з основними древньоєгипетськими богами, щоб потім самостійно виступи з відповідним усним повідомленням на цю тему. Така учнівська робота може бути як груповою, так і індивідуальною. При груповій роботі учні можуть опрацьовувати не один, а декілька розділів сайту.
Варто додати, що при виборі сайтів слід обирати ті, де тексти написані мовою, яка доступна учням для засвоєння. Крім того, для учнів 9-12 років на уроці достатньо роботи лише з одним сайтом, тоді як для підлітків краще підготувати перелік сайтів.
До того ж, використовуючи подібні сайти, можна організовувати уроки в нетрадиційній формі – уроки-подорожі, уроки-екскурсії, уроки-дослідження.
Зверніть увагу, що більшість подібних сайтів мають свої пошукові системи. це полегшує пошук необхідної інформації. Наприклад, на сайті «Міфологічна енциклопедія» достатньо ввести слово для пошуку на головній сторінці.

Ресурси, які також можна використати на уроках:
Сайт http://hisvostok.ru/ - Мистецтво країн Сходу
Сайт http://www.moscowkremlin.ru - «Московський Кремль»
Сайт http://nesusvet.narod.ru/ico/ - Ікони. Іконографія. Іконопочитання
Сайт http://www.krugosvet.ru/ - Онлайн енциклопедія «Кругосвет»
Сайт http://mify.org/ - Міфи Древньої Греції
Сайт http://vm.kemsu.ru/rus/palaeolith/cavepaint.html - Первісне мистецтво. Віртуальний музей.
Сайт http://virtualeuropa.narod.ru – Віртуальна Європа
Сайт http://lucl.lucl.kiev.ua/start/kraini.html - Країни Світу
Сайт http://www.sacralart.com.ua/ - Сакральне мистецтво Галичини
Інформаційні ресурси, які можна використовувати для підготовки до уроку

У цей розділ відбиралися ті ресурси, які можуть бути використані під час підготовки до уроку:
- сайти, що містять об’ємні тексти і це вимагає аналізу і обробки інформації, подачі її частинами; сайти з невисокою швидкістю завантаження матеріалів;
- сайти, які містять методичні розробки, обмін досвідом, теоретичне обґрунтування використання тих чи інших методів, прийомів та форм роботи;
- сайти музеїв.
Як приклад, можна навести сайт «Исскуство» (http://www.art.ioso.ru/index.php ). На цьому сайті є кілька тематичних розділів «Форуми», «Освітні ресурси», «Конференції і семінари», «Банк методичних розробок», «Віртуальна галерея» і «Театр моди». На головній сторінці розміщені новини сайту.
Розглянемо деякі із розділів:
1. «Освітні ресурси».
Цей розділ містить перелік демонстраційних засобів навчання, слайд-комплекти, відеозаписи, комп’ютерні засоби навчання, методичну літературу і перелік інтернет-ресурсів з коментарями, що можна знайти на цих сайтах.
2. «Банк методичних розробок».
У розділі можна знайти авторські методичні розробки учасників проекту за останні декілька років. Причому роботи не лише вчителів, але й творчі роботи учнів.
3. У «Віртуальній галереї» можна знайти «Єгипетські таємниці», «Грецькі пасторалі», «Перлину Сходу» та ін.
Додаткові ресурси для організації уроку:
Сайт http://lgarmash.narod.ru/ - Художня культура для 9, 10 та 11 класів українських загальноосвітніх закладів
Сайт http://www.art.rin.ru/ - Образотворче мистецтво і фотографія
Сайт http://www.countries.ru/library.htm - Бібліотека по культурології
Сайт http://www.hermitagemuseum.org/ – «Ермітаж»
Сайт http://www.gumer.info/ - бібліотека Гумер – гуманітарні науки
Сайт http://www.artclassic.edu.ru – Російський освітній портал. Колекція – світова художня культура
Сайт http://www.artyx.ru – Історія мистецтв
Сайт http://www.uaculture.info/ - Портал Культура
Сайт http://www.artofukraine.com/ - Art of Ukraine
Сайт http://www.myslenedrevo.com.ua/uk/Links/Heritage.html - Мислене Древо. Пам’ятки історії та культури
Сайт http://onmccm.org/?p=378 – Хмельницький обласний науково-методичний центр культури і мистецтва.
Сайт http://library.vspu.edu.ua/html/posilan_disciplini.html - Каталог посилань на ресурси Інтернет «Навчальні дисципліни» (наявні посилання на дисципліну «Мистецтво»).
Сайт http://bestmetodist.ucoz.ru/load/khudozhestvennaja_kultura/21 - розділ «Художня культура» на сайті методиста Газімагомедової Оксани (м. Харцизск)
Інформаційні ресурси, які можна використовувати у позаурочній діяльності
Позаурочна діяльність включає в себе науково-дослідницьку роботу, участь в олімпіадах, телекомунікаційних проектах. В організації дослідницької роботи у межах телекомунікаційних проектів інтернет-ресурси можуть бути використані в якості джерела інформації, способу спілкування з партнерами проектів та як інструмент участі у мережевих проектах.
Дистанційні олімпіади, інтернет-олімпіади, телекомунікаційні проекти, науково-дослідницька діяльність з використанням ресурсів Інтернету в свою чергу створює всі умови для самоосвіти, розширення кругозору, розвитку глобального мислення.
Приклади інтернет-олімпіад:
http://bestmetodist.ucoz.ru/load/khudozhestvennaja_kultura/materialy_k_urokam/zadanija_internet_olimpiady_2011/22-1-0-249 - тут можна завантажити приклад завдань для інтернет-олімпіади для учнів 9-10 класів з предмету «Художня культура» 2011 року.
http://ymnica.com/informatcia - інтернет-олімпіада «Умница», де доступний блок «Світова художня культура»
http://artolymp2010.narod.ru/zadanie_mxk1.html - приклад дистанційної олімпіади із завданнями різних турів з предметів мистецтва.
http://kafedramhk.ru/olimpmhk.htm - Московська олімпіада по світовій художній культурі.



Використання комп’ютерних технологій на уроках художньої культури
 РЕКОМЕНДАЦІЇ
 Мета вивчення художньої культури у загальноосвітніх навчальних закладах, як зазначено у програмі, полягає в особистісному художньо-естетичному розвитку учнів, формуванні у них світоглядних орієнтацій, компетентностей у сфері художньої культури, вихованні потреби у творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні у процесі опанування цінностями української та зарубіжної культури. Курс «Художня культура» покликаний розв’язати такі головні завдання:
 - Збагачення емоційно-естетичного досвіду учнів, формування культури почуттів, пробудження особистісно-позитивного ставлення до мистецьких цінностей.
 - Опанування учнями художньо-практичними знаннями та навичками, формування комплексу художніх компетентностей, що збагачують здатність керуватися набутими знаннями та вміннями у самостійній діяльності, у процесах самоосвіти.
 - Розуміння учнями зв’язків мистецтва з природнім, соціальним і культурним середовищем життєдіяльності людини, усвідомлення власної причетності до художніх традицій свого народу з одночасним розумінням особливостей інших національних культур.
 - Виховання культури міжнаціонального спілкування через вивчення художніх традицій народів різних країн.
 Виконанню цих завдань сприяють інформаційно-комунікаційні технології, які з кожним роком все активніше впроваджують у практичну діяльність учителі художньої культури.
 Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) – це різноманітні методи та засоби збору, зберігання, обробки, представлення й передачі інформації.
 Синоніми: нові інформаційні технології, сучасні інформаційні технології, технології комп’ютерного навчання, мультимедійні технології.
 Класифікація ІКТ (за О.П.Мокрогузом):
 • Інформаційно-пошукові й довідникові мультимедіа системи
 • Прикладні мультимедіа-енциклопедії
 • Мультимедіа-засоби для контролю й вимірювання рівня навчальних досягнень школярів
 • Електронні тренажери
 • Мультимедіа-засоби для математичного та імітаційного моделювання
 • Мультимедіа-засоби віртуальних лабораторій
 • Автоматизовані навчальні системи
 • Електронні мультимедіа-підручники
 • Експертні мультимедіа-системи
 • Інтелектуальні навчальні системи
 Урок із використанням комп’ютерних технологій (ВКТ) має іншу організацію, має свої вимоги:
  Знання програмного матеріалу з навчального предмета.
  Знання комп’ютера.
  Уміння працювати із різними комп’ютерними програмами.
 Переваги уроку ВКТ :
  Розширює інформаційну базу під час підготовки до уроку, пов’язану із світом мистецтва.
  Використання ілюстрацій, пошук аудіо- та відеозаписів, комп’ютерних програм, мережі Інтернету тощо.
 На уроках художньої культури доцільно застосовувати різноманітні педагогічні підходи і технології, методичні прийоми, інформаційні матеріали. Кожна тема має інтерпретуватися учителем по-різному. Головне – розкрити основні положення програми щодо видової, жанрової та стильової специфіки мистецтва.
 Допоможе у цьому комп’ютер, мережа Інтернет. Існує безліч програм для роботи з різними файлами на комп’ютері. Так, робота з Web-сайтами допомагає у підготовці до уроків, у пошуку цікавого матеріалу, аудіо- та відеозаписів, ілюстрацій та допоміжного матеріалу з літератури, історії, інших видів мистецтва.
 Інша група програм – це музичні програвачі:Windows Media Player , Win Amp, Keyboard Piano, які надають можливість виконати будь-яку мелодію на клавіатурі комп’ютера, використовуючи різні музичні інструменти, бачити, як рухається мелодія.
 Музичні реактори допомагають створити матеріал до музичних вікторин, надають можливість прослухати тему або музичний фрагмент, не повторюючи музичний твір повністю; допомагають відділити аудіо від відео, зменшити звук, транспонувати і попрацювати з темпом, додати спецефекти ( програми Audacity, Adobe Audition).
 Важливу роль на уроці відіграє наявність ілюстративного матеріалу (зображення, відео). Відеоредактори допомагають швидко відокремити фрагмент для перегляду на уроці, прибрати звук, поєднати ілюстрації та відео, додати музику, створити відеокліп (програми Virtual Dub, AVS Video Converter).
 У роботі з дизайном зображення використовуються програми «Студія колажу» та «Фотодекор». Вони допомагають зробити ілюстрації в одному стилі, виділити важливе, зробити рамку, створити колаж, скласти ребус тощо.
 Користуючись матеріалом, створеним за допомогою названих вище програм, можна створити різні проекти, презентації, які можна використати як на уроках, так і позакласній роботі.
 Комп’ютерні програми допомагають розробляти інтерактивні ігри.
 На уроках художньої культури потрібно використовувати завдання для самостійної пошукової діяльності. Наприклад: «Дослідіть...», «За допомогою додаткової літератури та Інтернету віднайдіть інформацію…».
 Великі за обсягом інформації й досить складні теми учням важко засвоювати, якщо не залучати їх до самостійної проектної діяльності у позаурочний час. Наголосимо: проектна діяльність має організовуватися на добровільних засадах: це стосується як вибору теми й обсягу пошукової роботи, так і форм презентації. В умовах особистісно зорієнтованого навчання головним завданням учителя стає зацікавити учнів предметом, віднайти завдання, які відповідатимуть і здібностям, і можливостям учнів.
 Проектну діяльність учнів слід ретельно планувати, поетапно відстежувати та оцінювати результати (у підручнику та в робочому друкованому зошиті вміщено рекомендації щодо здійснення проектної діяльності учнів).
 Перевірку навчальних досягнень учнів можна здійснювати за допомогою комп’ютерного тестування (програма ExceI).
 Усі навчально-методичні засоби, застосовані на уроках художньої культури, мають спрямовуватися на формування комплексу різноманітних компетентностей учнів.
 Зразком мультимедійних підручників, за допомогою яких можна організувати навчально-пізнавальну діяльність учнів протягом усього курсу на уроках, у позакласній роботі, використати як для колективної форми навчання, так і для самостійної роботи учнів, як музичну хрестоматію, інформаційно-ілюстративний довідник, як матеріал для підготовки учителя до тестового контролю знань, є педагогічні програмні засоби (ППЗ).
 Дидактична структура мультимедійних уроків підпорядкована дидактичній структурі і складається з логічно обґрунтованих частин (кроків), які мають чітку послідовність. ППЗ містить додаткову інформацію, за допомогою режиму «Конструктор» можна на основі готового мультимедійного матеріалу індивідуалізувати програмний засіб під конкретного учителя (перемістити, перейменувати, видалити фрагмент, створити новий тощо).
 Велику практичну допомогу у підготовці та проведенні уроків, індивідуальних, факультативних та гурткових занять з використанням мультимедійних технологій нададуть схвалені Міністерством освіти і науки України Педагогічні кейси з художньої культури для 9 класу(І і ІІ частини), 10 класу (І і ІІ частини), 11 класу (Рівне: ПП «Контур-плюс», 2009), які містять методичні та дидактичні матеріали до уроків художньої культури: програму, календарно-тематичне планування уроків, критерії оцінювання навчальних досягнень учнів, методичні рекомендації та інструментарій уроків, мультимедійні засоби навчання (по 3 компакт- диски до кожної частини з конспектами авторських уроків, лекціями (фактичний теоретичний матеріал), візуальним рядом (добірка ілюстрацій до теми), DVD –відео, аудіо–CD, тестовими завданнями для перевірки освітніх результатів.).
 Мультмедійний матеріал систематизований відповідно до видової, жанрової та стильової специфіки мистецтва і містить:
  Слайд-шоу, світлини, репродукції, ілюстрації до уроків
  Аудіофрагменти музичних творів
  Відеофрагменти музичних, театральних, хореографічних творів, фрагменти кінофільмів, інсталяцій
  Авторські розробки лекцій
  Авторські розробки уроків
  Схеми
 Ці засоби допоможуть учителю обрати найкращий для нього шлях розкриття тієї чи іншої теми уроку. Досить значна за обсягом інформація має оглядовий характер і повинна стати матеріалом для творчої самореалізації кожного учителя.
 Запропонований продукт розширить інформаційний, наочний, методичний арсенал учителя незалежно від рівня професійної кваліфікації та досвіду.
 Аксіоми мультимедійного навчання:
 o Комп’ютер – помічник, посередник учителя, а не його заміна.
 o На уроці повинен переважати діалог учнів із учителем, а не монолог комп’ютера.
 o Учитель є організатором продуктивної, змістовної та результативної діяльності, а не мультимедійним факіром, що вміло маніпулює технічним засобом
 o Урок з ППЗ має бути насичений змістовними діями учнів (розумовими, практичними), а не розвагою і лише сприйманням різноманітних мультимедійних ілюстрацій і ефектів.
 o Образно кажучи, мультимедійний підручник є тими нотами, за яким кожному учителю-диригенту разом з учнями належить виконати унікальний авторський твір.
 Процес використання мультимедійних технологій навчання неминуче призведе до перегляду методів та форм організації навчання. Кожен учитель рано чи пізно прийде до цих змін.
 РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
 1. Бабій К. Нетрадиційний урок за проектною технологією.//Управління школою.–2007. - №1.
 2. Гумінська О. Використання мультимедійних засобів – оновлення методики викладання мистецтв. // Мистецтво та освіта. – 2009. - №4, 3.
 3. Забарна А. Інформаційні технології. // Бібліотека «Шкільний світ». – 2004.
 4. Кнорр Н. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках. // Сучасна школа України. – 2012. - №1.
 5. Кондратова В. Застосування методу проектів на уроках художньої культури. // Мистецтво та освіта. – 2010. - №4.
 6. Метод проектів. // Завуч. – 2005. - №14.
 7. Мелашенко К. Технологія проектного навчання. // Завуч. – 2006. - №134.
 8. Педагогічний кейс. Художня культура. 9, 10, 11 клас. Рівне: ПП «Контур плюс». – 2009.
 9. Порохня Л. Метод проектів у навчальній діяльності. // Директор школи.–2006. - №42.
 10. Робота над мистецьким проектом. // Мистецтво в школі. – 2011. - №1.
 11. Шкаверо І. Комп’ютерні технології як засіб художнього виховання. // Шкільний світ. – 2010. - №4(34).
 12. Юрченко Л. Інформаційно-комунікаційні технології на уроках музичного мистецтва. // Шкільний світ. – 2010. -№ 3(21).
 13. Яцишин Р. Метод проектів у художньо-естетичному вихованні учнів.// Мистецтво та освіта. – 2009. - №1.




Конспект уроку з художньої культури: "Шевченко - наш великий сучасник"

https://docs.google.com/document/d/1gN1if7t4NL8L3A7ajqngjEt_lxatgyra096Q1EbKBrE/edit


Презентація до уроку:
https://docs.google.com/presentation/d/11_qxqsUezjDGgkaAyI5NwSBs8kJM4jFyW1EsTfw9Yow/edit


Шевченкіана Мелітополя:
https://docs.google.com/document/d/1SqdwForbosSuYYDlkB-YrTydmuLZ-HHp4EQlFyfevY0/edit


Немає коментарів:

Дописати коментар